Owoc o którym z roku na rok jest coraz głośniej, choć przybył do nas z bardzo daleka. Popularność na pewno jest zasługą „mody na awokado”, ale także możliwości kulinarnych z tym owocem w roli głównej, a przede wszystkim dzięki właściwościom.

Awokado:

  • zawiera tłuszcze roślinne, które są bardzo zdrowe między innym dlatego, że zapobiegają miażdżycy, regulują ciśnienie tętnicze krwi, obniżają poziom złego cholesterolu
  • zwiera wiele witamin
  • zawiera więcej i to o wiele lepiej wchłanialnego przez organizm potasu niż popularne banany, czy pomidory. Poza potasem znajdziemy także sód, cynk, fosfor, magnez, żelazo i wapń.
  • zawiera kwas foliowy (czyli tak naprawdę witaminę B9) , który jest niezbędny nie tylko dla kobiet  w ciąży i luteinę mającą korzystny wpływ na oczy
  • wartości odżywcze awokado (w 100 g) – 160 kcal, 2g białka, 14,66g tłuszczu, ponad 8 gram węglowodanów (w tym znikoma ilość cukrów prostych) oraz 6,7g błonnika
  • dojrzałe przechowujemy w lodówce (gdy jest miękkie, chyba, że to odmiana Huss, która po prostu robi się ciemniejsza w okresie dojrzałości), a wcześniej możemy trzymać je po prostu w temperaturze pokojowej
  • nadaje się do dań wytrawnych i słodkich

KANAPKI

Możemy używać awokado jako masło, albo główny składnik kanapki. Ja uwielbiam kanapki z pokrojonym owocem, posypane pieprzą i solą. Możliwości jest wiele – na pewno smaczne będzie w połączaniu z pomidorami i bazylią czy cebulą, z jajkiem i rzodkiewką, z kiełkami, z mozzarellą. Ile pomysłów, ile smaków – tyle możliwości.

SAŁATKI

Pomysłów i tym razem jest mnóstwo, awokado idealnie sprawdza się w takich połączeniach jak:
a) pieczone bataty pokrojone w kostce, orzechy włoskie, oliwa, granat, awokado i rukola
b) kasza jaglana, oliwa, sok z cytryny, garść dowolnej sałaty, awokado, czerwona a papryka, pomidorki koktajlowe (tutaj na góre sałatki można położyć jajko sadzone dzięki czemu danie będzie bardziej syte i może być nawet obiadem)
c) awokado, sałata, ser pleśniowy, suszone pomidory, oliwa
d) awokado, kurczak, mozzarella, pomidorki, sałata

TORTILLA

Popularne tortille (można nawet zastąpić je naleśnikami!) z dodatkiem awokado, kurczakiem, sałatą i mozzarellą.

GUACAMOLE

Guacamole ma wiele różnych wariacji, przepisów, a ja do dziś nie znalazłam przepisu idealnego, dlatego zachęcam do szukania, próbowania i wysłania nam tego najlepszego składu z proporcjami! Guacamole może być pastą na kanapki, produktem do wypełnienia faszerowanych jajek, dodatkiem do dań czy chipsów (chipsy z batatów!), uzupełnieniem grillowanych potraw i tak naprawdę – wszystkim.

SŁODKOŚCI

  • domowa nutella z awokado i kakao w roli głównej
  • czekoladowy deser, który możemy uzyskać po zblendowaniu dojrzałego awokado z bananem, miodem, miodem (którym regulujemy gęstość kremu czekoladowego) i kakao – można dorzucić potem do niego owsiankę, owoce, orzechy, migdały
  • czekoladowe kuleczki – zblendować jedno awokado z jedną tabliczką mlecznej czekolady, którą rozpuszczamy wcześniej w wodnej kąpieli i ochładzamy.  Po całej nocy w lodówce z masy formujemy kulki i obtaczamy w płatkach migdałów (pokruszonych), orzechach lub kakao.

 

Powyższe przepisy to tylko inspiracje i zachęta do tego, by szukać samemu i odkrywać nowe smaki. Nowe, zdrowe i ekscytujące smaki, które będą kolejnym dowodem na to, że można zdrowiej z awokado w roli głównej.

 

Viktoria SKRZYPIEC