Kiedy odczuwamy ból pleców, najczęściej z powodu zmęczenia, zbyt dużo dźwigamy lub prowadzimy siedzący tryb życia, często również przez pracę, to najlepiej jest wykonać kilka łatwych ćwiczeń rozciągających mięśnie niż położyć się na kanapie. Ćwiczenia na proste plecy pozwolą nam również zapobiec garbieniu się, powstawaniu wad postaw, a regularne wykonywanie tych kilku ćwiczeń pozwoli nam na zmianę nawyków i korzystnie wpłynie na nasze zdrowie. Należy jednak pamiętać, że jeśli od dłuższego czasu doskwiera nam ból pleców, mamy problemy z wadami postawy, skrzywieniami, to najlepiej jednak udać się do fizjoterapeuty, która dostosuje ćwiczenia indywidualnie.

Poniżej przedstawię kilka propozycji ćwiczeń, które wykonywane regularnie pozwolą na wzmocnienie mięśni, dzięki czemu poprawi się twoja postawa, twój wygląd, a i sylwetka dzięki temu będzie wyglądała korzystniej. Ważnymi punktami podczas wykonywania takich ćwiczeń jest również rozciągnięcie mięśni oraz rozgrzewka, pamiętaj, aby ćwiczyć dokładnie i starannie- wyprostowana sylwetka, wciągnięty brzuch oraz napięte pośladki, każde z ćwiczeń wykonuj kilkukrotnie.

  • Na początek stań w pozycji stojącej, unieś ramiona i łopatki ku górze jednocześnie wykonując wdech. Wydychając powietrze wróć do początkowej pozycji.
  • Ćwiczenie McKenziego – na podłodze rozłóż matę do ćwiczeń, a następnie połóż się na brzuchu. Dłonie umieść po obu stronach głowy, następnie wykonaj wdech podnosząc tułów do góry, pozostawiając kończyny dolne i biodra w dole. Następnie wykonaj powolny wdech i jednocześnie opuść tułów.
  • Unoszenie tułowia i kończyn dolnych – połóż się na macie na brzuchu, dłonie ponownie umieść po obu stronach głowy, a następnie unieść tułów, kończyny górne i dolne nad ziemią, wytrzymaj w tej pozycji kilka sekund, a następnie opuść tułów.
  • Ściąganie łopatek – należy usiąść na krześle, wyprostować się, ręce zakładamy na kark i ściągamy łopatki do tyłu odchylając łokcie. Pamiętaj o regularnym oddechu, naciskaj głową na ręce, jakbyś chciał stawić opór. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.
  • Ćwiczenie na wzmocnienie mięśni brzucha – połóż się na macie na plecach, następnie ugnij kolana, a prawą stopę oprzyj na lewym kolanie. Głowę i bark unieś nad podłoże, sięgnij lewą dłonią do prawego kolana wykonując ucisk na nie. Wytrzymaj w ten pozycji kilka minut, powróć do pozycji leżącej, a następnie wykonaj powtórzenie z zamianą strony.

Ćwiczenia te mają na celu wzmocnienie mięśni oraz poprawę naszej postawy. Jeśli ćwiczenia sprawiają Ci ból, należy zaprzestać ich wykonywania, w takiej sytuacji należy skontaktować się ze specjalistą. Jeśli nie lubimy wykonywać ćwiczeń, to dobrą metodą na odprężenie ciała jest również pływanie, warto więc zapisać się na basen i wykonywać ćwiczenia w wodzie.

Źródło zdjęcia : Nathan Dumlao

Adriana PŁUCIENNIK