Kac to złe, a czasem bardzo złe samopoczucie występujące po spożyciu nadmiernej ilości alkoholu. Pojęcie nadmierna ilość alkoholu jest niemożliwe do konkretnego sprecyzowania, ponieważ jest to ilość indywidualna dostosowana na wagi, wzrostu, płci, metabolizmu, stan organów, zdrowia ogólnego, zażywanych leków i ogólnej sytuacji zdrowotnej danej osoby. Warto jednak zaznaczyć, że alkohol W KAŻDEJ ilości jest niezdrowy i nie płyną z jego spożywania żadne korzyści. Owszem, są badania wskazujące na dobre działanie czerwonego wina na nasz układ krwionośny oraz trawienny, ale można pozytywnie wpłynąć na działanie tych układów na wiele różnych sposobów, niekoniecznie związanymi ze spożywaniem alkoholu.

Kac jest spowodowany przez etanol, który odpowiada za stan upojenia alkoholowego. Stanem „kaca” określamy wszelkie dolegliwości, które mogą występować pojedynczo bądź grupowo – ból głowy, nudności, wymioty, zawroty głowy, nadmierne pragnienie, biegunki, jadłowstręt, światłowstręt, osłabienie, nadmierny apetyt, zaburzenia koncentracji, nadmierna senność lub całkiem odwrotnie, potliwość, drgawki, zaburzenia równowagi, drażliwość, obniżony nastrój.

Aby wiedzieć jak zapobiegać, a w przypadku tego artykułu – jak walczyć z kacem to istotne jest poznanie przyczyny niemiłych dolegliwości.

Przyczyny kaca:
– hipoglikemia, czyli obniżone stężenie glukozy we krwi
– odwodnienie (związane z hormonem zwanym wazopresyną, który powoduje, że nadmiernie pozbywamy się wody z organizmu)
– zatrucie aldehydem octowym
– niedobór wielu składników mineralnych, witamin z grupy B (gdzie np. witamina B12 odpowiada w dużym stopniu za zaburzenia neurologiczne) i elektrolitów

Przed imprezą, czy wydarzeniem na którym będziemy chcieli napić się alkoholu zjedzmy coś. Nie stawiajmy się od razu na przegranej pozycji pozwalając dużo szybciej i łatwiej wchłaniać się organizmowi do krwi przez pusty żołądek. Najlepiej gdyby posiłek był tłusty, wiem, że nie brzmi dobrze, ale uwierzcie. Tłuszcz stworzy na ściankach żołądka i dwunastnicy warstwę ochronną, która spowolni przenikanie alkoholu do krwiobiegu. Podczas całej imprezy pijmy wodę. WODĘ. Po kieliszku, przed piwem, między łykami wina. No wiecie, po prostu dostarczajmy sobie wodę, którą tracimy i zapobiegajmy odwodnieniu. Nie pal papierosów podczas picia alkoholu (a najlepiej W OGÓLE NIE PAL I RZUĆ TO ŚWIŃSTWO!!!) i nie mieszaj rożnych rodzajów alkoholu. I po prostu nie przesadzajmy.

A gdy przesadzimy… to już gorzej. Przed snem, nawet na siłę wypijmy wodę, a najlepiej dwie szklanki, otwórzmy okno i rano zacznijmy „walkę o lepsze samopoczucie”. Musimy uzupełnić ewentualny niedobór cukru, niedobór elektrolitów, witamin i przede wszystkim wody. Poleca się wypicie kubka prawdziwego rosołu, szklankę soku pomidorowego, wody z miodem i cytryną (cukier i witamina C – idealne połączenie, ale nie za słodko bo mdłości wzmocnią się niesamowicie). Sięgnijmy po elektrolity – rozpuszczalne tabletki bez recepty znajdziemy w aptece, ale szukajmy takich z dużą zawartością sodu, potasu, magnezu i witamin B. Pomóc może też zimny prysznic i oczywiście sen, bo najlepszym lekarstwem na kaca jest czas.

 

Artykuł nie był do końca poważną odsłoną cyklu „Pierwsza pomoc”, ale może zachęcił kogoś, by tu dotrzeć i teraz zapraszamy do poniższej lektury.

 

Artykuł jest kolejnym tekstem z cyklu „Pierwsza pomoc” – przeczytaj poprzednie teksty, aby dowiedzieć się jak udzielić pomocy w przypadku:
1) Napad padaczki
2) Omdlenie
3) Udar cieplny
4) Zawał serca
5) Hipoglikemia (niski poziom cukru we krwi)
6) RKO (resuscytacja krążeniowo-oddechowa)
7) Zakrztuszenie u niemowlaka
8) Oparzenia
9) Wzywanie pomocy – ważne