Kto z nas w tym jesiennym okresie nie zastanawiał się nad tym, co zrobić aby nie załapać żadnej infekcji, aby katar od przeziębionych sąsiadów z autobusu nie przeszedł drogą kropelkową do naszego nosa bądź po prostu nie uznał, że teraz jest idealny moment na to, by zadbać o swoją odporność.

Układ immunologiczny odpowiadający za naszą odporność jest jak wielka maszyna, która robi niesamowitą robotę i dzięki swoim zaawansowanym technikom potrafi reagować w odpowiedni sposób, by odpędzić z naszego organizmu niechciane bakterie i wirusy. Zdarza się jednak, że nawet najlepiej naoliwiona maszyna może zacząć szwankować, co niestety ma miejsce w sytuacji wzmożonego stresu, okresu grypowego, przepracowania, braku czasu na zregenerowanie się, niedoboru snu i wielu innych uwarunkowań.

Co więc zrobić, aby w sposób jak najbardziej naturalny poprawić odporność? Dziś postaramy się przedstawić Wam sposoby, które udało się zebrać wspólnymi siłami razem z naszymi czytelnikami, ciotkami, babciami i znajomymi.

Czosnek

Nie bez powodu nazywany naturalnym antybiotykiem – w jednym małym ząbku zawiera się dużo substancji leczniczych, takich jak związki flawonoidowe, aminokwasy, witaminy typu C, B1, B2, PP, minerały i mikroelementy. W sytuacji przeziębienia można stosować zmiażdżony czosnek z ciepłym mlekiem i dodatkiem miodu (ale nie gotować mleka), który ułatwi odkrztuszanie wydzieliny, rozgrzeje, wzmocni potliwość, co obniży ewentualną gorączkę, a także udrażnia drogi oddechowe, ułatwi oddychanie i przede wszystkim wzmocni organizm. Zaleca się codzienne picie różnych mikstur na bazie czosnku, które można wykonać w warunkach domowych, a które sprawdzą się lepiej niż kapsułki z witaminami i witaminy w syropie.

Witamina C

Nie chodzi tu o popularne preparaty z apteki, a produkty w których znajdziemy duże ilości witaminy C. Poniżej lista produktów, które mają jej najwięcej:

  • nać pietruszki
  • papryka
  • owoce dzikiej róży
  • porzeczka
  • brukselka, kalarepa, brokuł, kapusta, kalafior, szpinak
  • kiwi, truskawka, grejpfrut, cytryna, pomarańczPotocznie przyjęło się, że z witaminą C, która ma zbawienny wpływ na naszą odporność kojarzymy cytrynę – owszem, ciepła woda z miodem i cytryną, herbata z miodem i cytryną, szklanka wody z cytryną poprawią naszą odporność, ale są produkty, które tej witaminy mają o wiele więcej.

Stres

Wiele badań naukowych zostało poświęconych zjawisku życia w stresie, które w dzisiejszych czasach jest na porządku dziennym. Pod wpływem układu nerwowego dochodzi w organizmie do wielu zmian przygotowujących do odpowiedniej reakcji, po czym organizm wykazuje tendencje do stabilizacji, czyli adaptacji do nowej sytuacji. W bardzo stresujących momentach, gdy stresor jest zbyt silny lub jego działanie przedłuża się – dochodzi do wyczerpania możliwości organizmu. Może dojść do rozwijania się różnych chorób np. chorób układu krążenia,zaburzeń trawienia, metabolizmu, reakcji alergicznych, ale i obniżenia naszej odporności. Dowodzi to, że stres wpływa bardzo negatywnie na naszą obronę immunologiczną – wystrzegajmy się stresu (o ile jest to w ogóle możliwe), nauczmy się radzić sobie z sytuacjami trudnymi, zainwestujmy w własny komfort psychiczny uczęszczając na zajęcia relaksacyjne, konsultując się z psychologiem bądź znajdując coś, co ułatwia nam się odprężyć.

Kefir

Kefir, dzięki zawartości wielu tysięcy bakterii opowiada za poprawę naszej odporności. Przyśpieszający perystaltykę oczyszcza organizm z toksyn, wspomaga kolonizację jelit przez nowe bakterie, które współtworzą niezbędną nam florę bakteryjną jelit, a ponadto sprawnie wypiera bakterie, które mogą zaszkodzić. Co ciekawe, jest zalecany przy chorobach wirusowych takich jak opryszczka, półpasiec, AIDS czy schorzeniach takich jak zespół przewlekłego zmęczenia z uwagi na wysokie wartości odżywcze. Jest to najlepszy naturalny probiotyk, który działa o wiele skuteczniej niż probiotyki kupowane w aptece przy stosowaniu antybiotyków, czy leków mogących zaburzać naturalną florę bakteryjną. Aby bliżej zapoznać się z tematem roli jaką odkrywają jelita w naszym życiu i zdrowiu polecam książkę „Jelita wiedzą lepiej”.

Zalecenia ogólne

Aby czuć się dobrze, odzyskać siły, dać szansę na regenerację, zadbać nie tylko o układ odpornościowy, ale i każdy musimy odpowiednio się wysypiać. Poza snem ogromne znaczenie ma dieta, która powinna być różnorodna i sport, który odgrywa niesamowitą rolę. Znaczenie ma przede wszystkim sport aerobowy, czyli wszystkie zajęcia, które możemy wykonywać na świeżym powietrzu. Organizm wzmacnia się, hartuje i sprawniej potrafi poradzić sobie z infekcjami.

 

Viktoria SKRZYPIEC

.