Skutery w stylu modsów [autor zdjęcia: Reg Mckenna]
Na początku lat 60 w Wielkiej Brytanii dochodzi do wyregulowania sytuacji gospodarczej po II Wojnie światowej starsze pokolenie wciąż ma w pamięci ten konflikt, w telewizji dominują słodkie miłosne piosenki i wszystko wydaje sie być OK. Jednak młodzież szczególnie ta pochodzącą z klasy robotniczej szuka czegoś nowego ma juz dość wspomnień rodziców i ich kazań o tym ze powinni być wdzięczni za czasy w których żyją . Chcieli żyć w własnym Świecie w oderwaniu od szarej egzystencji ich rodziców. W tym samym czasie na angielskich przedmieściach pojawili się imigranci z Jamajki a wśród nich Rudeboy’e młodzież której głównym zajęciem było wpadanie w konflikt i imprezy na tych samy parkietach spotykały sie wiec dwie kultury jamajska i brytyjska. Z tej fuzji wywodzi sie ruch mod’s.

Młodzi Brytyjczycy należący do tej subkultury nawet jeżeli pochodzili z niezbyt zamożnych rodzin charakteryzowali się nonkonformistycznym podejściem do życia eleganckim wręcz pedantycznym wyglądem oraz żywym zainteresowaniem nowoczesną muzyką i literaturą .Mods’i nosili ubrania tradycyjnych angielskich firm, jak koszule Ben Sherman które najczęściej łączyli z wąskimi czarnymi krawatami w zimę nosili wojskowe płaszcze lub krótkie kurtki firmy harrington ich ulubionym obuwiem były włoskie mokasyny. Ponadto ubrania ozdabiali symbolami narodowymi takimi jak Union Jack flaga Wielkiej Brytanii czy koło królewskich lotniczych sił zbrojnych które stało się symbolem całego ruchu. Podstawowym środkiem pojazdu każdego modsa był włoski skuter vespa lub lambretta często aż do przesady tuning’owany i ozdabianym.

 

Muzyka

Muzyka tej subkultury jak ona sama była mieszaniną Wielkiej Brytanii i Karaibów słuchali on zarówno brytyjskich The Who The Yardbirds czy The Kinks jak i jamajskiego ska czy rythm&bluse. Bardzo ważną role pełniły kluby w których można było pokazać swoje ruchy taneczne czy najnowsze ciuchy.

Mods byli uwikłania w konflikt z subkultura rockers’ów . Obie te subkultury dzieliła przepaść mods’i eleganccy modni i pozujący na snobów a przede wszystkim prezentujący pewnego rodzaju brytyjski patriotyzm często wdawali sie w krwawe bójki z rockersami którzy wyglądali jak rasowi amerykańscy motocykliści i całymi garściami czerpali z kultury amerykańskiej . Dla rockers’ów szczególnie drażniąca była podstawowa cecha mods’ów , obsesyjna dbałość gdyż sami preferowali niechlujny styl bycia. Do najkrwawszych starć doszło w Bristolu, Brighton i Hastings.

W roku 1966 zaczął się upadek tej subkultury, był on spowodowany głównie jej komercjalizacja i powstaniem ruchu Hipisowskiego. Choć aktualnie mało znana odrodziła sie jeszcze pod koniec lat 70’tych dzięki premierze filmu Quadrophenia oraz na początku lat 80’tych w Kalifornii, pewne jej elementy były także widoczne w brytyjskim rocku lat 90 np. zespoły Oasis czy the Verve. Aktualnie najbardziej znana osoba związaną z tą subkultura jest tegoroczny zwycięzca Tour de France brytyjski kolaż Bradley Wiggins kolekcjoner skuterów vespa i lambretta na co dzień ubierający się zgodnie regułami mods’ów.

Jasiek Będkowski