Już od pewnego czasu coraz więcej ludzi interesuje się zdrowym odżywianiem, które stało się po prostu modne! Bardzo to cieszy, że zaczęto zwracać uwagę na kupowane produkty, ich skład, wybieranie zdrowszych zamienników, a dodatkowo w internecie można znaleźć coraz to więcej przepisów na proste i zdrowe potrawy, ciasta, które eliminują nadmiar cukrów i tłuszczów z naszej diety. Jakiś czas temu czytając właśnie o zdrowszej wersji artykułów spożywczych natknęłam się na młody jęczmień, który również znalazłam na półkach sklepowych popularnego marketu. Bez zastanowienia kupiłam go „na próbę”, zapach lekko mnie odstraszył, ale po zmieszaniu z sokiem owocowym okazał się być całkiem przystępny do wypicia! W tym wpisie chciałabym wam troszkę przybliżyć co to za produkt, pod jaką postacią możecie go kupić oraz jakie są jego właściwości.

Młody jęczmień kupowany jest zwłaszcza przez osoby, które chcą schudnąć i zrzucić zbędne kilogramy, w swoim składzie zawiera również dużo różnych witamin oraz składników mineralnych, dlatego tak pozytywnie wpływa na ludzki organizm. Jest to suplement pochodzenia roślinnego, sproszkowany, który zapachem przypomina świeżo skoszoną trawę. Jest to produkt bogaty w błonnik, jednak dostępne są dwie wersje młodego jęczmienia jako proszek z zielonego jęczmienia oraz jako proszek z trawy jęczmiennej – ten pierwszy powstaje przez wyciśnięcie soku i wysuszenie, co pozwala na zachowanie dużej ilość składników mineralnych oraz witamin, natomiast ten drugi uzyskiwany jest prosto z suszenia w wysokiej temperaturze, co powoduje, że ma mniejszy wpływ na zdrowie- nie posiada tak wielu składników mineralnych, zawiera jednak dużo więcej błonnika niż proszek z zielonego jęczmienia. Wracają do składu chciałam przedstawić jak bogaty jest jęczmień w witaminy i jakie składniki mineralne są w nim zawarte- możemy w nim odnaleźć witaminy z grupy B, E i C, beta-karoten, kwas foliowy, potas, wapń, fosfor, mangan, żelazo, sód oraz krzem, a kolor trawy zawdzięczamy dużej zawartości chlorofilu, który pozwala na utrzymanie prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej.

Młody jęczmień pokochały osoby, które się odchudzają, ponieważ pozwala dłużej utrzymać uczucie sytości, dzięki któremu nie sięgają po dodatkowe porcje jedzenia oraz dzięki dużej zawartości błonnika poprawia się perystaltyka jelit i zapobiega zaleganiom mas kałowych. Dodatkowym wielkim plusem jest to, że ma działanie oczyszczające i usuwa toksyny z naszego organizmu, dzięki czemu pozbywamy się takich dolegliwości jak zmęczenie, ospałość czy apatia. Pozwala również zmniejszyć napięcie mięśni oraz działa uspokajająco. Poprawia stan naszych włosów, paznokci oraz skóry, pomaga w walce z problemami skórnymi, posiada również działanie przeciwzapalne oraz dezynfekujące niwelując drobnoustroje. Chlorofil zawarty w jęczmienu pozwala na obniżenie stężenia „złego” cholesterolu LDL oraz sam jęczmień polecany jest diabetykom w celu wyrównania wahań glukozy we krwi.

W jaki sposób go spożywać?  Młody jęczmień występuje również w formie tabletek, ale sproszkowany można wypijać po zmieszaniu z wodą lub sokiem, albo dodać do porannej owsianki, musli, sosów lub ciast. Apropo ciast- natknęłam się w internecie na przepis, w którym szpinak w leśnym mchu został zastąpiony właśnie młodym jęczmieniem.

Młody jęczmień posiada wiele pozytywnych działań, dzięki którym myślę, że warto chociaż na jakiś czas pozwolić zamieszkać w kuchennej szafce. Może okazać się świetnym dodatkiem do koktajli albo barwnikiem do ciast, dzięki czemu może nie tylko zasmakować, ale również tak dobrze wpłynąć na stan naszego zdrowia i wzmocnić nasz organizm.

Adriana PŁUCIENNIK