Każdy z nas jest człowiekiem i czasem potrzebuje dodatkowych ilości witamin, gdy czujemy się gorzej, gdy zostaną nam one przepisane przez lekarza rodzinnego. Ale czy warto brać witaminy w tabletkach? Czy jeśli nie są one nam potrzebne, to czy nie lepiej dostarczać je do organizmu wraz z pożywieniem, zamiast drogą chemiczną? Przekonaj się sam!

Witaminy powinny uzupełniać naszą dietę, lecz nie powinniśmy ich stosować jako dodatkowy suplement diety, który towarzyszy nam przy każdym porannym posiłku. Ludzki organizm dobrze przyswaja tabletki, ale jeszcze lepiej naturalne witaminy. Pewni naukowcy kiedyś badali wpływ naturalnych i chemicznych tabletek na zdrowie, okazało się, że witaminy syntetyczne są właśnie gorzej przyswajane przez człowieka, a dodatkowo czasem zdarza się, że wyniszczają one te naturalnego pochodzenia. Jeśli codziennie stosowalibyśmy pigułki przez bardzo długi czas, to mogłoby to doprowadzić do hiperwitaminozy, ponieważ z pożywieniem dostarczamy potrzebne minerały, a w kapsułkach zażywamy dodatkowe. Dlatego bez konsultacji lekarza, nie powinniśmy sami decydować o tym, czym wspomagać nasz organizm.

Może lepiej dowiedzieć się w jakich produktach spożywczych znajdują się potrzebne dla życia makro i mikrocząsteczki, zamiast „truć” się tabletkami? Sam Paracelsus powiedział „Cóż jest trucizną? Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną. Tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną”, dlatego lepiej jest zacząć od poszukiwania witamin w pożywieniu niż w dodatkowych źródłach. Witamina:

  • B1 – chroni przed depresją, wpływa na nasz układ nerwowy, znajduje się m.in. w ziemniakach, soi, zielonym groszku
  • B2 – produkcja czerwonych krwinek, komórek odpornościowych, pomaga w leczeniu trądziku, znajduje się m.in. w szpinaku, malinach, dyni
  • B3 – obniża poziom ciśnienia krwi i cholesterolu, znajduje się m.in. w szparagach, soczewicy, pomidorach, wiśniach
  • B6 – wspomaga wchłanianie magnezu, łagodzi objawy depresji i napięcia przedmiesiączkowego, znajduje się w fasoli, kapuście, bananach
  • B9 – produkuje nowe komórki na miejsce tych uszkodzonych, zapobiega chorobom serca, nowotworom, znajduje się w sałacie, brokułach, marchwi
  • E – zwalcza procesy starzenia się, wpływa pozytywnie na nasze serce i chroni przed jego chorobami, znajduje się w czarnej porzeczce, nektarynkach, papryce
  • A – obniża cholesterol, wspomaga wzrok, znajduje się w sałacie, morelach, brzoskwiniach
  • C – pomaga zwalczyć przeziębienie, wzmacnia odporność, łagodzi alergie, znajduje się w żurawinie, truskawkach, agreście
  • H – ułatwia leczenie wyprysków i chorób skóry, wzmacnia włosy, znajduje się w cebuli, winogronach, kalafiorach
  • K – zapewnia prawidłową krzepliwość krwi, zmniejsza intensywność krwawienia podczas miesiączki, znajduje się w brukselce, botwince oraz szczypiorku

Powyżej wymienione zostały tylko przykładowe produkty, w których znajdują się te witaminy, często w jednym produkcie można znaleźć liczne złoża przeróżnych witamin. Dlatego wspomaganie diety lepiej zacząć od naturalnych produktów, a dopiero, gdy wciąż będzie brakować nam witamin to zażywać te oferowane w tabletkach. Ale pamiętaj, wszystko należy robić z umiarem!

Adriana Płuciennik