Wszystkie fit przepisy polecają zamienniki białego cukru, chociażby pod postacią miodu. Ludzie coraz częściej słodzą ciasta, naleśniki, herbaty, czy kawy miodem, ponieważ uważają, że jest on zdrowszy i dużo mniej kaloryczny. Ale czy tak jest na pewno?

Z racji tego, że miód produkowany jest przez pszczoły, a nie w chemicznych fabrykach to nie zawiera on konserwantów, sztucznych barwników, żadnych E-składników czy dodatków, które mają stworzyć go jeszcze piękniejszym i smaczniejszym. Śmiało można stwierdzić, że prawdziwy miód jest darem natury, z którego powinniśmy korzystać.

Miód jest kaloryczny, ale oczywiście dużo mniej niż cukier, co nie oznacza, że zaleca się spożywanie litrowego słoika na osobę w ciągu miesiąca. W jego skład wchodzą nie tylko witaminy, minerały, aminokwasy, ale i cukry proste, czyli glukoza i fruktoza. Dlaczego więc lepiej stosować miód, skoro tak naprawdę jest cukrem? Chociażby dlatego, że zawiera jeszcze bardzo zdrowe składniki, jest słodszy od białego cukru, więc stosujemy go dużo mniej, łyżeczka miodu ma mniej kalorii niż łyżeczka cukru, a indeks glikemiczny jest dużo niższy. Jest to istotne nie tylko dla ludzi chorujących na cukrzycę, ale i dla nas – im niższy IG (indeks glikemiczny) tym cukier dłużej się rozkłada, więc przez dłuższy czas nie czujemy głodu, nie mamy nagłego spadku poziomu glukozy w surowicy, zawrotów głowy ani uczucia rozdrażnienia.

Teraz czas na plusy miodu niezwiązane z dbaniem o piękną sylwetkę, choć dla wielu to jest właśnie powodem stosowania tego zamiennika. Zapewne większość z Was wie, że miód ma działanie bakteriobójcze i stosowany regularnie widocznie wzmacnia naszą odporność, zapobiega infekcjom, pomaga w walce z przeziębieniem (np. łyżka miodu, szczypta imbiru, goździki i cytryna zalane ciepłą wodą i wypite rano), ułatwia walkę z męczącym kaszlem. Fani miodu pokusili się o stwierdzenie, że miód działa lepiej niż niejeden antybiotyk.

To nie wszystko – miód zawiera acetylocholinę, która obniża ciśnienie, chroni nasze drogi żółciowe i wątrobę, poprawia krążenie, pomaga w stałym uczuciu przemęczenia, zwiększa produkcję hemoglobiny. Hemoglobina odpowiada za transport tlenu w naszym organizmie, a więc dzięki zwiększonej produkcji czujemy się zdrowsi i mamy uczucie, że możemy latać, ponieważ w końcu jesteśmy w pełni sił.

Na rynku dostępne są przeróżne rodzaje miodu – wrzosowy, akacjowy, spadziowy, lipowy, rzepakowy, kwiatowy, wielokwiatowy, gryczany… Każdy charakteryzuje się nieco inną barwą, smakiem, ale i właściwościami, dlatego warto wybrać ten, który idealnie spełni nasze oczekiwania. Najlepiej jeśli uda nam się kupić miód od kogoś, kto prowadzi własną hodowlę pszczół, ponieważ mamy wtedy gwarancję najlepszego produktu, który nie będzie tylko sztucznym słodzikiem, ale i bombą zdrowych substancji.

Viktoria SKRZYPIEC