Cukinia zdrowia boginią, a jakby inaczej! To zielone warzywo jest na liście dwudziestu warzyw, które są najchętniej uprawiane w naszym kraju, a więc coś musi być tego przyczyną. Oczywiście przyczyna jest powszechnie znana – cukinia dostarcza mnóstwo witamin, jest lekkostrawna, pyszna i naprawdę niesamowicie zdrowa. Jej walory smakowe jak i odżywcze górują w naszych kuchnia, gdzie jest coraz powszechniejszym warzywem – nadaje się do smażenia, duszenia, marynowania, pieczenia. Można przyrządzić z niej zapiekankę, placuszki, danie jednogarnkowe, ratatouille, lub ciasto. A nawet najbardziej wybredni smakosze docenią przysmak, jakim są kwiaty cukinii smażone w cieście naleśnikowym. Warto też wiedzieć, że cukinia jest warzywem, które w innych krajach przeważnie jedzone jest na surowo (jest możliwość traty niektórych substancji odżywczych podczas gotowania) – krojona w plastry jest i jest idealną, zdrową przekąską między posiłkami czy dodatkiem do jakiegoś dania.

Cukinia (tak, tak cukinia to też jednocześnie kabaczek!) jest tak naprawdę odmianą dyni, jednak z wyglądu jest jej całkowitym przeciwieństwem jeśli chodzi o kolor jak i kształt. Warzywo, które przybyły do nas prosto w Włoch zawiera spore ilości niezbędnych dla nas minerałów, witamin i pierwiastków – potas (związek szczególnie ważny latem, gdy upał powoduje jego utratę drogą pocenia się), żelazo, magnez, witaminy A, C, K, PP, B1 oraz beta karoten. Cukinia odważa nasz organizm, pozytywnie wpływa na wszelakie procesy trawienne stąd zapewne zalecenia lekarzy, aby cukinia była nieodłącznym elementem diety osób, które mają problemy z nadkwasowością lub zgagą. Myślę, że dzisiaj większość ludzi powinno odkwaszać swój organizm, choćby z powodu hektolitrów wypijanej kawy, a więc profilaktycznie powinniśmy zajadać się cukinią.

I jeszcze taka ciekawostka dla mam i przyszłych mam – cukinia może być jednym z pierwszych warzyw, jakie podaje się małemu dziecku, ponieważ dzięki dużej zawartości związków odżywczych i łatwości trawienia dietetycy polecają ją już półrocznym maluchom. Idąc dalej – cukinia pomaga w odchudzaniu bo nie tylko przyśpiesza spalanie tkanki tłuszczowej, usuwa nadmiar toksyn, ale i ma jedyne 16 kalorii, a więc można zajadać się nią w dużych ilościach. Cukinia to warzywo, które umożliwia ”detoks” i ochronę przed szkodliwymi dla naszego organizmu substancjami. Można ją jeść bez obawy o trucizny, jakimi nasiąka wiele produktów spożywczych, ponieważ cukinia nie kumuluje bowiem metali ciężkich.

Na koniec wspomnę jeszcze o innych właściwościach leczniczych: właściwości zasadotwórcze, wspomaga przemianę materii, nasiona zawierające kukurbitacyny – zabijają tasiemce, glisty i owsiki, ponadto zalecane w chorobie lokomocyjnej i zapaleniu gruczołu krokowego u mężczyzn.

 

Viktoria Skrzypiec