Większości mężczyzn, a niestety i wiele kobiet brak okresu utożsamia z dwoma problemami – ciąża lub menopauza. I gdy nadchodzi miesiąc w którym miesiączka spóźnia się o parę dni, tydzień, trzy, a ostatecznie nie pojawia się wcale to diagnoza jest prosta – jesteś stara albo będziesz mamą. Niestety, a może i stety, powodów braku okresu jest o wiele więcej i choć niektóre są całkiem błahe to są i te warte uwagi, a przede wszystkim wizyty u specjalisty. Jakie są więc tego powody? Jakie sygnały próbuje dać nam nasz organizm?

1. CIĄŻA
Już 8-10 dni po zapłodnieniu można wykonać tekst, by sprawdzić czy pojawi się jedna, a może dwie kreseczki, ale raczej rzadko kiedy biegniemy do apteki po tekst przed planowanym terminem miesiączki. Jeśli jednak minie parę dni od czasu ostatniej miesiączki, a my prowadzimy aktywne życie seksualne warto sprawdzić, czy faktycznie nie zostaniemy mamą. Dostępne w aptece testy są bardzo wiarygodne, ale dla stuprocentowego potwierdzenia diagnozy warto jeszcze pójść do ginekologa i wykonać badania krwi.

2. MENOPAUZA
Jak najprościej wytłumaczyć czym tak w ogóle jest menopauza? Menopauza i poprzedzające ją klimakterium (zwane też powszechnie przekwitaniem) zaczyna się, gdy przysadka mózgowa zwalnia tempo, jajniki nie uwalniają jajeczek, a kobieta nie może zajść już w ciążę. Niestety z tymi zmianami hormonalnymi wiążą się nieprzyjemne objawy – uderzenia gorąca, zaczerwienienia skóry, nadmierne pocenie się, wahania nastrojów, suchość pochwy i spadek libido.

3. STRES
Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z siły jaką ma stres, ponieważ potrafi on zniszczyć organizm i zrujnować zdrowie. Stres ma negatywny wpływ na miesiączkę, ponieważ może spowodować nie tylko jej opóźnienie, ale i chwilowe zatrzymanie. Żyjąc w ciągłym stresie, mając trudną sytuację w domu czy szkole, trudną pracę w Twoim organizmie również zachodzi szereg negatywnych zmian – wzrasta poziom hormonu, który występując w dużej ilości zatrzymuje owulację.

4. ODCHUDZENIA i ZMIANA DIETY
Wiemy, że to hormony odpowiadają za prawidłową owulację, a żeby mogły prawidłowo funkcjonować to wytwarzające ją przysadka mózgowa i jajniki muszą stale mieć dostarczaną energię w postaci spożywanego przez nas jedzenia. Pokarm nie tylko napędza nas do działania i dodaje sił, ale i odpowiada za regulację całego organizmu i tysięcy procesów w nim zachodzących. Bardzo ważna jest zdrowa, a przede wszystkim zbilansowana dieta dostarczająca nam wszelkich potrzebnych składników. Podczas odchudzania się jemy o wiele mniej i nierzadko zmieniamy całkowicie przyzwyczajenia żywieniowe co jest szokiem dla naszego układu hormonalnego, który może czasem zareagować zatrzymaniem miesiączki w celu walki o każdy cenny minerał, który moglibyśmy stracić razem z krwią.

5. ZABURZENIA HORMONALNE
Zaburzyć hormony może nie tylko zmiana diety i odchudzanie, ale i zmiany chorobowe zachodzące w organizmie. Najczęstszą przyczyną jest dość powszechne schorzenie u kobiet (jednocześnie jest to częsta przyczyna niepłodności!), czyli zespół policystycznych jajników. Za nieprawidłowe wydzielanie hormonów odpowiada zarówno niedoczynność, jak i nadczynność, tarczycy – trzy nadczynności tarczycy produkuje ona zbyt dużo hormonu, natomiast przy niedoczynności zbyt mało.

6. PODRÓŻ
Na przesunięcie okresu może mieć też wpływ podróż, która wymaga zmiany strefy czasowej. Dzieje się tak, ponieważ miesiączka uzależniona jest od naszego zegara biologicznego, który rozregulowany może doprowadzić do zmian hormonalnych, a co za tym idzie, do zaburzeń miesiączkowania. Warto też zaznaczyć, że nawet podróż bez zmiany strefy może wpłynąć na zaburzenia owulacji, ponieważ wiąże się ze zmianą klimatu i diety, a także stresem.

7. SPORT
Częste intensywne ćwiczenia fizyczne mogą powodować, że nasz organizm ma za mało energii, by wszystkie układy sprawnie funkcjonowały i wydzielały odpowiednią ilość wszystkich substancji, a co za tym idzie także hormonów. Ponadto duży wysiłek jest w stanie zatrzymać miesiączkę nawet w trakcie co zaburza jej naturalny cykl, dlatego podczas miesiączki wskazany jest odpoczynek i unikanie dużego wysiłku fizycznego. Oczywiście zwykłe ćwiczenia, lekcje wychowania fizycznego czy domowe rozciąganie się są jak najbardziej wskazane, ponieważ niwelują ból i skurcz mięśni macicy.

8. LEKI i WAGA
Zapewne nie wiecie, że jest sporo lekarstw, których przyjmowanie może zaburzyć  cykl miesiączkowy, a są to między innymi leki psychotropowe stosowane przy leczeniu depresji czy zaburzeń lękowych. Obok leków ogromny wpływ ma także ma także waga, ponieważ badania potwierdzają, że otyłość również może prowadzić nie tylko do zaburzeń cyklu, ale i problemów z zajściem w ciążę.

9. ODSTAWIENIE PIGUŁEK
Duża ilość kobiet po zaprzestaniu stosowania antykoncepcji hormonalnej boryka się z problemem nieregularnych cykli, a więc także brakiem miesiączki. Wszystko wynika z tego, że nasz organizm dostosował się do cyklu regulowanego przez tabletki, a teraz znów musi się przestawić. Nic więc dziwnego, że twój organizm może potrzebować czasu, by przystosować się do nowej sytuacji.

Nie warto lekceważyć żadnych niepokojących sygnałów i najlepiej żyć wedle dwóch zasad – dmuchać na zimne i zapobiegać zamiast leczyć. Badania kontrolne i wizyta u lekarza mogą nie tylko poprawić nasze samopoczucie, zapobiec nerwowym sytuacjom, ale i nierzadko uratować zdrowie, a nawet i życie.

Viktoria SKRZYPIEC